RSS

دعوه امل


من كام يوم كده كنت برتب الكراكيب اللى ف الاوضه لقيت قصه كنت كتبها وانا صغيره ايام غزو العراق تقريبا اياميها كنت ف اولى اعدادى
لما قرتها استغربت انى كنت كتباها و انا صغيره

اسيبكم مع القصه


دعوه امل

ف يوم من الايام وجدت طائرا ابيض مبتور الجناحين و تنهمر الدموع من عينيه الجميلتين و يسيل اللون الاحمر على ريشه الابيض الناصع
ذهبت له و سألته: ماذا اصابك؟
قا ل لى : كما ترين
قلت له من فعل بك هذا
قال لى البشر
تعجبت و سأللته و كيف يجرؤ البشر على فعل هذا بطائر مثلك فأنا منهم و لا أفكر ان افعل هذا
قال لى ان كانوا يسفكون دماء بعضهم و يقتلون بعضهم
فلن يقدرون على طائر مثلى
قلت: و لكنك لم تقول لى حتى الان من انت
فوجدت الدموع تزداد غزاره من عينيه وقالت لى انا حمامه السلام

فقلت لها و اين انتى يا حمامه السلام بغصن الزيتون ترفرفين فى اجواء الارض بريش الابيض الناصع اين هذا الريش؟!
واين عيونك الجميله
قالت : كل هذا انهار بسبب كل ما فعله البشر من يوم ان قتل قابيل ابن ادم اخيه هابيل و لكنهم اكثروا من الفساد الذى يدمر الارض فلم يعد هناك السلام و لم يعد هناك تضامن بين اخواننا العرب ضد اسرئيل
ألاترين ما يحدث الان فى فلسطين و العراق و الله اعلم ماذا سيكون غدا؟!
قلت لها : نعم أرى كل شىء و لكن صامته لا أجد شيئا افعله
فقالت: اعرفتى لما حدث لى كل هذا
قلت نعم علمت
قالت:هذه دموع الامهات اللائى راحت اطفالهن فى الحروب و هذهالمبتوره هى جناح الشهداء الذين يستشهدون و هذه الدماء دمائهم وكل هذه الاشياء كنت عندما امر بها على هذه الأماكن كنت الطخ
بها حتى جاء اليوم الذى وقع فيه منى غصن الزيتون و بتر جناحى عندما وجدت الاعداء يذبحون الابرياء فكيف تريدين منى ان اعود كما كنت و العالم بكل هذه الوحشه فلم يعد هناك السلام و لم يعد هناك رغبه فى السلام

و فى النهايه وجدتها تودعنى و تقول لى اتمنى ان اراكى قريبا و انا سليمه الجناحين عائده و دموع الفرحه فى عينى و جناحى بيضاء ناصعه و أرى السلام قد ساد فى العالم وارى الفرحه فى عيون الامهات و أرى غصن الزيتون على جناحى كما كان و اتمنى ان اراكى سعيده و هذه دعوه امل من حمامه السلام اتمنى أن نحاول ان نلبيها لها و أن نعمل بقدر الامكان على تحقيقها فان الامل بداخلها و لكنها مضت حزينه على ما اصابها و ما اصاب البشر

7 comments:

safa7_karmooz said...

ليه بس كده :D

Crazy Nemo said...

hwwa a eli leh ? :D

blue-wave said...

والله حلوة جدا موووووووت خالص
حلوة بجد
كويس انك لقيتيها:))

سارة said...

ماشي فلة

رؤية said...

لربما عادت يوما،
لكنها تحتاج الى وقت طويل حتى تتعافى،
وان تعافت ستظل الندوب واضحة،

عموما هى معبرة وجميلة،
والاروع انها منك وانت صغيرة،
دمتى مبدعة،
تحياتى لك.

نـــــور said...

ازيك يانفرتيتى وكل سنه وانتى طيبه

بص القصه انا شايفاها ماشاء الله تفكير اكبر من سنك ف وقتها

ماشاء الله

بس كنت عايزة اقلك وبدون تشاؤم ماعتقدش انك هتقابليها وهى سليمه ابدا

بس اتمنى من ربنا ان المعجزة تحصل

تحياتى ليكى

رمضان كريم

Crazy Nemo said...

blue wave
----------
شكرا على رايك و انا فعلا فرحت اوى لما لقيتها
----------------------------
ساره
-----
شكرا على مرورك و رمضان كريم
------------------------------
رؤيه
-------
اهلا بيكى
محتاجه و قت طويييل اوى و لازم نسعى كلنا عشان ترجع سليمه
و شكرا على رأيك و يا رب تيجى المدونه دايما
-----------------------------------
habiba
---------
ازيك يا حبيبه فينك يا بنتى ؟
مانا لما قريتها يوم مل لقيتها ف و سط الكراكيب حسيت كده برضه وده اللى خلانى اكتبها ف البلوج
الله اكرم