RSS

7 رمضان


كان المفروض اعمل بوست ف اول شهر رمضان عشان اقولكوا كل سنه و انتوا طيبين و رمضان كريم عليكوا و بعدين أجلت البوست و فوجئت ان النهارده 7 رمضان دايما الشهر ده بيعدى بسرعه الصاروخ من غير ما احنا نحس

:)انا رأيى مش مشكله انه يعدى بسرعه بس اهم حاجه اننا نحاول كلنا نستغله على قد ما نقدر

كنت قاعده من شويه بفتكر رمضان زمان

ايام ما كنت ف ابتدائى كان رمضان ايامها بيجى ف الشتا و كان الجو تلج و كان ايامها طبعا ربنا هادينى و بنام بدرى على الساعه 10 مثلا و كانت ماما تصحينى بليل و انا برتعش من السقعه و متغطيه باللحاف و البطانيه و نايمه على بطانيه تانيه طبعا ده غير الميت حاجه اللى كنت ببقى لباسهم فوق بعض و الواحد يقوم بالعافيه من السرير عشان يتسحر و هو فاتح عين و قافل العين التانيه و كنت اشوف المسحراتى و هو تحت لابس الكوفيه و نازل ف عز المطر و الساقعه و الشارع هااااادى و مفيش حد خالص تقريبا الا هو و العربيات و الناس بسيطه جدا دلوقتى الحال اتغير خالص و معاد السحور ده الواحد بيبقى حاسس انه بيتسحر بدرى و لسه بدرى لما ييجى معاد نومه و طبعا الشوارع هيصه تحت و المسحراتى خلاص معدتش بشوفه

مهو اصل هيصحى مين بس ده الناس كلها ف الشارع


الحمد لله على كل حال :)

امبارح لقيت صور عجبيتنى على النت و حبيت اوريهالكوا

دى صوره جامع ابراهيم اللى عند محطه الرمل ف اسكندريه اكيد عارفينه دى صور من صلاه التراويح السنه اللى فاتت


ما شاء الله بجد لما شفت الصور دى انبسطت اوى و يا رب يكون السنه دى عدد الناس دى اكتر و اكتر :)


الحمد لله على نعمه الاسلام :)

أخر صورتين دول من عند الكورنيش لو لاحظتوا ما شاء الله :)


و دى صور تانيه لقيتها ف موقع الداعيه مصطفى حسنى عن الحاجات اللى مفروض نتجنب نعملها ف شهر رمضان





















اتمنى انى اكون مطولتش عليكوا و رمضان كريم :)


12 comments:

المسلم الصغير said...

السلام عليكم.. كل عام وأنت بخير.. أنا مسلم.. نعم اسمي مسلم.. أنا سعيد والحمد لله بميلادي مع شهر رمضان المبارك وسأكون سعيدا أكثر بزيارتك....
الصور جميلة جداً وتعبيراتها حلوة قوي

simply me said...

كل سنه وانتى بخير يا نفرتيتى ياجميله

فكرتينى بايام الصايم السهل
اللى كنا بنفطر فيها بدرى ونتفرج على سلاحف النينجا

بس على فكره المسحراتى لسه بيجى عندنا
انا بسمعه كل يوم لانى بكون صاحيه
:)


مالها بقى المدونه؟؟؟؟ انا ماغيرتش فيها حاجه غير لونها
يعنى من اسود لابيض بس

لو عايزه بقى تعرفى ازاى فانا بالعب فى ال
HTML CODE
بتاعها

هى حكايه عايزه شويه تجريب كده اعمليلك مدونه جديده والعبى فيها شويه لحد ماتتقنيها هتلاقيها سهله خالص

او الاسهل انك تغيرى باستايل جديد وجاهز

انامعاكى لو عايزه اى مساعده

طبيبك الخاص said...

السلام عليكم

كل سنه وحضرتك طيبه

ما شاء الله على الصور بجد حاجه تفرح

يارب جمع المسلمين بهذه الصوره فى رمضان وغير رمضان

الاسكندريه هى اجمل الاماكن الى قلبى
كنت محظوظ انى اقضى بعض الايام فى الاسكندريه فى رمضان العام الماضى

كل سنه وانت طيبه
تحياتى

kimo said...

صديقتي الشقيه
كل عام وانت الي الله اقرب
كل عام وانت من الجنه ادني
سبحان الله وبحمده
سبحان الله العظيم
وصلي اللهم علي نبينا محمد صلي الله عليه وسلم

مهرة سالم said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
إزيك يا عسل ...
مبارك عليكي الشهر ....
.....
الصور ماشاء الله تثلج الصدر...
والداعيه مصطفى حسني ماشاء الله عليه اسلوبه قريب للقلب ...
........
في أمان الله

Moamen Reda said...

جميلة قووي الحالة بتاعت الصحيان من النوم وقت الشتاء .

خالص تحياتي

كل عام وانتي في هنا وسرور

ورمضان مسيره يجي في الشته،،،،والشته دايما أجمل

Crazy Nemo said...

المسلم الصغير
---------------

و عليكم السلام و رحمه لله و بركاته
الحمد لله و اهلا بيك فى

عالم التدوين و شكرا لمرورك :)
---------------------------------

Bondoka :
----------
و انتى طيبه يا بندقه منورانا :D

هههههه كانت زمان بقى انا كنت بشوف بوجى و طمطم
انا مش قصدى على لون المدونه انا اقصد الاستايل او تصميم المدونه نفسه انتى بتعمليه ازاى ؟ اصلى لاحظت مدونات كتير عاملاه و انا مش عارفه بيتعمل ازاى و كنت بفكر اعمل تجديد ف المدونه
------------------------
طبيبك الخاص
------------
و حضرتك طيب و اهلا بيكف البلوج
اامين يا رب العالمين
انا بحب اسكندريه برضه جدا تعتبر من اكتر الاماكن اللى بحبها ف مصر

--------------------------

Kimo :
-------
امين يا رب

شكرا لمرورك و رمضان كريم عليك :)

-----------------------------
نهار
----
و عليكم السلام و رحمته الله و بركاته
انا الحمد لله كويسه
الله اكرم و مبارك عليكى الشهر انتى كمان
شكرا لمرورك
------------------------------
Fluent
------
ان شاء الله بس هنكون كبرنا اوى وقت مرمضان يجى ف الشتا :D
نورت البلوج

المسلم الصغير said...

أشكرك على الزيارة وأتمنى تكرارها ...
كل عام وأنت بخير ..
بجد الموضوع جميل جداًومحسوس وأسلوبك رائع وجميل والصور جميلةومفرحة وربنا يذد منهم كمان وربنا يوفقك
ورمضان كريم..
ويعود عليك وعلى الأمة الأسلامية بالخير والمغفرة

حروف said...

انا بصلي هناك بس العدد موصلش للبحر لسة كل سنة وانتي طيبة

ميرام said...

حلوة قوي صور التحذيرات دي
(:
حبيت اسجل اعجابي
وكل سنة وانتي طيبة
تحيـــاتي

طلاب من أجل مصر said...

كل سنة وانتى طيبة

تحياتى

Crazy Nemo said...

المسلم الصغير
-----------
أهلا بيك و أشكرك ايضا على زيارتك
---------------------------
حرووووف
--------
ان شاء الله العدد يكون وصل للبحر دلوقتى بس انا مبسوطه بجد انك بتصلى هناك و يا رب يكون عدد الناس كتير و نورتى البلوج
-----------------------------
ميرا
-----
أهلا بيكى نورتينا و رمضان كريم عليكى
------------------------------
طلاب من اجل مصر
-------------
و انت طيب اهلا بيك